Rozwój lotnictwa w czasach pandemii


przykład z Bangkoku z wykorzystaniem BIM

11.11.2020

Sytuacja sektora lotniczego (związana bezpośrednio z dużym ograniczeniem popytu na usługi lotnicze w związku z COVID-19) w perspektywie krótko i długoterminowej jest kwestią dyskusyjną. Wszechobecnym pytaniem jest zasadność rozbudowy bądź budowy lotnisk i rozwijania szeroko pojętej infrastruktury lotniczej i około lotniczej koncentrującej transfer ludności (warto nadmienić, że nie tylko w Polsce trwają ożywione debaty). W ramach branżowych kongresów czy też konferencji odbywają się spotkania, które mają na celu przedstawić różne racje dotyczące budowy CPK. Niejednokrotnie inwestycja ta sprowadzana jest do rangi racji stanu. COVID-19 nie oznacza końca projektu, niektórzy nawet argumentują, że sytuacja ta generuje „szanse” na choćby minimalne nadrobienie zaległości w rozbudowie infrastruktury lotniczej i około lotniczej(1). Ciężko się z tym nie zgodzić. Dodatkowo, analizując sytuację infrastruktury kolejowej, „ściana wschodnia” ewidentnie odbiega ilością tras oraz maksymalną prędkością, z jaką można się po nich poruszać od pozostałej części kraju. Należy pamiętać, że w ramach CPK planowany jest również intensywny jej rozwój.

Rozwój lotnictwa w czasach pandemii

Po lewej: mapa tras kolejowych z uwzględnieniem maksymalnej prędkości poruszania się pociągów (stan na 2020.09.01 (2)). Po prawej: plany rozbudowy sieci kolejowej (3)

Pytanie, czy w kontekście sytuacji związanej z COVID-19, inne kraje inwestują w infrastrukturę lotniczą? W domyśle, czy mamy się na kim wzorować? Gdzie szukać podpowiedzi?

Jedną z inwestycji w rozwój lotnictwa jest rozbudowa lotniska w Bangkoku. Projekt planowany był jeszcze przed pandemią COVID-19(4). Został ostatecznie zatwierdzony, a jego realizację powierzono konsorcjum firm, gdzie liderem jest Colas(5). Aby maksymalnie ograniczyć możliwość popełnienia błędów na etapie projektowym oraz wykonawczym (o skutkach takich błędów można przeczytać tutaj(6)) wykonawca zdecydował się na zastosowanie technologii BIM. Jako dostawcę rozwiązań oraz szkoleń wybrał Arkance Systems. Głównym narzędziem do koordynacji modeli komponentu lotniskowego z częścią infrastrukturalną będzie Trimble Quadri(7) – platforma klasy CDE do zarządzania modelami, zintegrowana z najbardziej popularnymi rozwiązaniami do projektowania od Autodesk, Trimble czy Bentley.

Wykonawcy pozostaje życzyć powodzenia przy realizacji tego trudnego zadania. Czas na #CPK #PKPPLK #GDDKiA

  1. https://www.wnp.pl/budownictwo/co-dalej-z-polskim-megalotniskiem,417233.html
  2. https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=mapa#7/52.107/22.912
  3. https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej
  4. https://www.bangkokpost.com/thailand/special-reports/1825694/airport-plans-up-in-air
  5. https://www.colas.com/en/press/press-release/extension-bangkok-international-airport
  6. https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/czy-lotnisko-berlin-brandenburg-zostanie-otwarte-w-2020-roku-6524.html
  7. https://www.arkance-systems.pl/quadri/