Rozwiązania Autodesk w Biurze Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o.


20.08.2022

245,1 mln pasażerów – tyle osób według Urzędu Transportu Kolejowego skorzystało z przewozów pasażerskich kolei polskiej w 2021 roku. Dokładnie tyle osób miało również okazję wyjrzeć przez okno i zobaczyć drogę kolejową, tory kolejowe, sieci trakcyjne, zabezpieczenie ruchu, budowle kolejowe, perony, dworce, teletechnikę, przesyłanie informacji i słupy teletechniczne przy nastawniach. A wszystko to idealnie opisuje działalność jednego z naszych klientów – Biura Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych w Łodzi.

Biuro Projektów Kolejowych w Łodzi to firma, która powstała w 1952 roku, a od 1961 została włączona do struktur PKP jako jednostka organizacyjna Centralnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie. Zatrudnieni w BPK to kadra inżynierska z wieloletnim doświadczeniem oraz projektanci we wszystkich branżach kolejowych.

Firma zajmuje się projektowaniem torów kolejowych, sieci trakcyjnych, budowli kolejowych, peronów, dworców i wielu innych elementów infrastruktury kolejowej. Zarządzanie takim portfolio projektów nie jest łatwe. Wiele z nich obejmuje liniową infrastrukturę rozciągającą się na przestrzeni ponad 100 km i wymagających ogromu uzgodnień w różnych dziedzinach, takich jak elektryka, urządzenia sanitarne i obiekty budowlane.

Kluczową rolę w tym procesie odgrywa technologia. BPK od zawsze korzysta z AutoCAD, narzędzia Autodesk do tworzenia i edycji rysunków 2D i 3D. W branżach torowej i drogowej firma korzysta również z Civil 3D, co pozwala im połączyć rysunki z topografią terenu, co usprawnia proces projektowania.

Dodatkowo, BPK wykorzystuje oprogramowanie Autodesk Robot Structural Analysis do obliczeń i weryfikacji konstrukcji budowlanych, takich jak perony czy konstrukcje wiat. Przykładowo, podczas projektowania peronu na palach w Szczecinie, Robot został użyty do obliczeń konstrukcji żelbetowej ze względu na trudne warunki gruntowe.

Najnowszy i najważniejszy projekt BPK to tworzenie toru testowego w okolicach Wrocławia, który ma służyć do testowania nowego taboru kolejowego z prędkościami do 300 km/h. Jest to ważny krok ku przyszłości kolei w Polsce, gdzie obecne tory są zaprojektowane na prędkości do 200 km/h.

Przy wsparciu firmy Arkance Systems, BPK konsekwentnie podnosi poprzeczkę w dziedzinie projektowania kolejnictwa, przygotowując się jednocześnie na przyszłość poprzez inwestowanie w technologię BIM.

Zachęcamy do obejrzenia pełnego wywiadu, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak BPK kształtuje przyszłość polskiej infrastruktury kolejowej. To fascynująca podróż do świata, gdzie pasja do technologii i innowacji spotyka się z solidnością i precyzją, które są niezbędne w branży kolejowej.

Zachęcamy do obejrzenia case study: